Alustame siis pirnidest. Levinud viga mis inimesed teevad on see et k?rge kelviniga pirne peetakse vingemateks. Tegelikuses on asi vastupidi. Mite suuremad kelvinid seda v?hem valgust ja luumeneid on. Praktiliselt k?ik ?le 6000 kelvini on m?tetu kui sind ?ldse huvitab sinu turvalisus ja tulede eredus. Mis siis k?ige parem pirn on? 4100-4300k. Sellise v?rvitemperatuuriga pirn eraldab k?ige rohkem luumeneid k?gist teistest xenon pirnidest. Sellep?rast autotootjad kasutavad neid veel t?nap?evalki. Allpool on v?ike selgitav graafik. Nagu n?ha on 4100k just k?ige ?magusamas? kohas graafikul. Ta produtseerib peaaegu sama kelvini mis p?ike mis annab p?evavalguse sarnase tulemuse.

Siin on ka ?ks hea selgitav tabel v?rvitemperatuuride kohta:
1500 k k??nlavalgus
2700-2900 k kollaseks v?rvtud halogen udutule pirnid
-------------------------------
Kollakas valge:
3200 k p?ikeseloojang/p?ikese t?us
3200 k Premium H7 mitte-v?rvitud pirn
3400 k 1h enne koitu
-------------------------------
Valge:
4100 k Philips/Osram OEM HID D2S
5500 k ere p?ikeseline p?evavalgus l?una paiku
----------------
Sinakas valge
5500-5600 k fotoaparaadi v?lk
6000 k Philips Ultinon HID D2S
6500-7500 k Overcast sky
-----------------
Sinine:
9000-12000 k sinine taevas
-----------------
Lilla:
28000 k p?hja taeavs
12000-30000 k UV valgus
Ilmselt olete kuulnud terminitest nagu D2S ja D2R. Kokkuv?tlikult on D2R HID pirn mis on disainitud xenon reflektor tule jaoks. Tal on erinev besa kui D2S?l, ning samuti on tal osa klaasist v?rvitud mustaks. Miks v?rvitud? Sellep?rast, et blokeerida osad alad pirnist mis tekitaksid liialt suurt s?ra (inglise k. ?glare?). See v?rvitud osa v?hendab ka pirni luumeneid. D2R on v?imalik ?mber teha ka D2S pirniks. Selleks on vaja pirni pesale teha juurde ?ks s?lk ning soovitatav on see v?rvitud ala maha kraapita. Samas praktiline vajaduse selliseks ?mbertegemiseks tundub m?tetu. D2S on disainitud ainult HID projektori jaoks. Nad on t?iesti l?bipaistvad ja on nendest kahest k?ige efektiivsem. Praktiliselt ainuke vahe nendel pirnidel on pirni pesas. All on pildid m?lemast pirnist.
Pilt D2R pirnist

Pilt D2S pirnist

D1S
D1S on edasiarendatud D2R, et suurendada ohutust ja elimineerida vajadus ballasti kinnitamiseks esitule k?lge v?i sisse. D1S pirnile on starter sisseehitatud, mis k?rvaldab vajaduse saata pirnini 23 000V.
D1S on prakselt D2S kus pirni p?hi on maha l?igatud ja sinna otsa on siis starter kinnitatud. Mis t?hendab, et D1S ei oma suuremat valgustatavust (luumenid on samad). D1S s?steem on backwards compatible - D2S pirn sobib D1S pesaga tule sisse. Kui paigaldada D2S pirn D1S pesasse siis on n?ha et pirni pesa sobib ideaalselt. Ainuke kaheldab asi v?ib olla pirni kinnitamine. (n?iteks v?in tuua, et uue kerega A6 kasutab D1S pirni, sinna ?nnestus D2S pirn ideaalselt paigaldada. Kinnitusr?nga asemel on seal klambrid kasutusel nagu H7 pirnidel jne.) Suuri kinnitusr?ngaid ei saa kasutada kuna suur starteri box j??b ette.
Ka pistik mis pirnine l?heb on erinev. Kuna k?ige suurem vool mis pirnini j?uab on 85V siis ei kasutata spets k?rgepinge pistikuid. D1R ja D2R erinevad omavahel samal viisil.
Pilt D1S pirnist

Ballastid
M?ned inimesed arvavad, et kui kasutada kahte erinevat ballastid ?he ja sama pirni peal, siis on nende heledus erinev. ?ige vastus on ei. Ballastid on k?ik ?hesugused ja t?idavad ?hte ja sama eesm?rki. (v?heamlt 35W ballastid). Kui ballastitel on t?pselt samasugused pistikud v?ib neid m?lemaid koos kasutada ilma, et peaks muretsema, et teie tuled n?evad n??d teistmoodi v?lja.
Kuigi enamus HID kitide valmistajad kasutavad omaloodud pistikuid ja ei kasuta enam D-t??pi pistikuid. See t?hendab, et neid ballasteid mis kasutavad teistsuguseid pistikuid, ei saa enam kasutada standardsete D2S ja D2R pirnidega. Need kitid tehakse selliste pistikutega sellep?rast, et nad oleks universaalsed nende hilisemate varupirnidega. Kui jootekolb k?es p?sib on v?imalik muidugi pistik ?ra vahetada.
Mis siis ballast ?ldse teeb? Ballast on nagu omamoodi muundur, ta muudab auto alalisvoolu vahelduvvooluks, et panna p?lema xenon pirn. Ballastist v?ljub 23 000 V pirni poole tulede sissel?litamisel. N?. ?les soojenemise jooksul pirnid l?hevad j?rjest heledamaks. OEM ballastite puhul v?tab see protsess enamasti 25 s. aaega. Odavamate aftermarket kitide puhul v?ib see kauem aega v?tta mis omakorda v?hendab pirni eluiga
Xenon pirne ei tohiks kiiresti j?rjest sisse ja v?lja l?litada. See ei tee pirni eluaele head. Kui sa oled kunagi n?inud kuidas xenon pirni n? .vilgutatakse, siis v?ibolla oled m?rkanud, et pirn muutub korraks punakas-oranziks. Kui xenon pirn oskaks r??kida ?tleks ta sii AI!

Juhtmestik
N??d r??giks ?hest asjat mis pole v?ga levinud kuid siiski peaks sellele t?helepanu p??rama, nimelt juhtmestik.
Paljud ilmselt ei tea millist ohtu v?ivad xenonid p?hjustada kui nad ?hendada halogen pirnidele m?eldud juhtmestiku k?lge. Xenonite paigaldamisel tuleks alati kasutada releesid. Sinu halogen pirnidega auto ei ole kunagi m?eldud toitma suure amprite ja voolutarbimisega ballastite toitmiseks. Ballastid vajavad tohutul hulgal ampreid k?ivitades ja v?ivad v?ga t?siselt kahjustada juhtmestikku ja mitte ainult sellest kohast kuhu ballastid ?hendatud olid. Me r??gime siin t?sisest kahjust ECU?le, kaitsmekarbile ning k?ige kehvemal variandil v?ib viia l?histeni ja tulekahjudeni v?ga vanade autode juhtmestikus, mis vaevu saavad hakkama vanade halogen pirnide toitmisega. Probleem on siin selles, et kui ballast ?n?uab? voolu, siis auto peab selle kuskilt ka saama. Oletame et ?hendasid xenonid OEM juhtmestiku taha. L?litad tuled sisse ning ballast hakkab voolu tarbima. V?ibolla juhtmestik ei saa hakkama sellise pingega ning hakkab seda kuskilt k?rvalt ?laenama?. Enne kui sa arugi saad, oled sa juba n?rgestanud mitte ainult ?hte, vaid mitut allikat, et toita ?ra ballastid. Sellep?rast ongi releedaga eraldi juhtmestik vajalik. Sellisel viisil saab ballast voolu otse akult releede abil. Nii j??vad l?litid ja plokid terveks ning ballastid saavad oma n?utava voolu.
P?HJUSED MIKS MITTE KASUTADA HID KIT?E
Alustaks sellest, et USA?s on HID Kitid illegaalsed, sellep?rast et DOT ?tleb nii.
Nende standardite j?rgi ei v?i kasutada HID pirni esitule sisse mis on m?eldud kasutamiseks halogen pirni jaoks. ?ks reflektor on tehtud peene helendava traadijupi jaoks, teine aga helendava gaaskapsli jaoks. T?nap?eva reflektorid/projektorid esituledes on disainitud v?ga rangete standardite j?rgi ning isegi kui gaasikapsel asub t?pselt samas kohas kus h??gniidiga pirn, esineb ikkagi ?hot spote? (m?ned t?pid mis on teel rohkem valgustatatud ning samas m?ned kohad mis on v?hem valgustatud), erinevad peegeldused kohtades kus neid ei peaks olema mis p?hjustavad ka vastutulijate pimestamise. Selline on ameeriklaste p?hjus miks on neil HID kitide kasutamine keelatud.
Mis t?hendab, et HID kitid on must turg, DOT paneb kinni iga kitide importija kes on piisavalt suur et vaev ennast ?ra tasuks. Isegi off road ja show autodel ei v?i neid kasutada, ka nendel peab olema t?navakasutusk?lblik hid kit, mida v?ib siis importida.
Selle tulemusena on tuhandeid HID kit tootjaid, nad muudavad teatud aja tagant nimesid, tooteid, br?nde jne. Kuigi firma ise v?ib olla sama. See aga seab sulle piirangud kui sinu HID kit?iga peaks midagi juhtuma. Neil kehtib reegel, et iga 6 kuu tagant on j?lle uus br?nd turul.
Natuke l?hemalt Kitide komponentidest, millised on nende probleemid ja miks neid ei ole soovitatav kasutada.
HID ballast on priniga kaasas k?iv osa ning peab vastama elektriliste n?itajate poolest t?pselt pirni gaasi ja soolade segule. Vajadus on muuta 12V alalisvoolu umbes 24 000V vahelduvvooluks hetkeliselt, ning see j?rel hoida 85V ja 35W et pirn j??ks p?lema. See n?uab k?rge sagedusega transistoried mis eraldavad palju kuumust ja on kulukad. V?iksemad tootjad v?ivad komponentide pealt kokku hoida, ei oma v?ibolla veekindlaid ballasteid v?i on lihtsatl kehva disainiga ballast mis ei kesta kaua. All on diagramm mida ballast peab elektriliselt tegama:

Kit?id varieeruvad kvaliteedi poolest peaagu OEM standarditele vastavatest kuni sellsiteni mis isegi karvist v?lja v?ttes juba ei t??ta. Tihedamad n?htused on vilkumine, k?rge sagedusega vilin, ?lekuumeneimne v?i valguse katkestumine.
HID pirnide sees peab olema ?ige kogus metallilisi elemente. Tootjad peavad tegema n? kokteili sooladest ja gaasidest mis p?leksid kaua, toodaksid ?htlase v?rvuse muutuse vananedes ning ideaalis moodustaksid hea v?rvi spektrumi. K?ik HID pirnid muutuvad aja m??dudes siniseks ja valgustavad v?hem. V?iksemate tootjate kvaliteeti ei j?lgi aga keegi. ?he aasta p?rast ei ole sinul kui kasutajal enam kedagi kohtusse kaevata. Seevastu aga OEM tarbijad nagu autotootjad v?ivad tootjaid kohtusse kaevata v?i nendega lihtsalt enam mitte ?ri teha jne kui neil tekib palju probleeme pirnide elueaga millele nad peavad garantii andma.
Levinumad probleemid HID kit pirnidega on eba?htlane valguse jaotumine ja erinev ?color shifting? e. nende v?rvus muutub aja m??dudes erinevalt mille tulemus on erinevat v?rvi pirnid. R??kimata pirnide erinevast eluea l?ppemisest. (siinkohal r??gime ikka t?esti v?ga erinevast eluea l?ppemisest).
Kogu see eelnev jutt oli selgitamiseks, et v?iksematel tootjatel on madalamad standardid sest neil pole olulist kontrolli kuid seevastu OEM tootjatel on k?rgemad standardid. See on majanduslik olukord mis peaks seletama miks kasutada pigem OEM varustust.
Peale kvaliteedi standarditele peavad OEM komponendid j?lgima v?rvi temperatuuride ja spektrumite regulatsioone. Ainus legaalne v?rv on nominaalina 4000k mida kutsutakse enamasti 4300k v?i 4100k. Kuna HID pirnid vananevad siis m??akse ka 5000k pirne mida kutsutakse ?color match?-iks. (et uus pirn sobiks vanaga v?rvuselt kokku). V?imalik on osta ka 6000k OEM br?ndinguga pirne kuid need ei tule mitte kunagi uue autoga ostes kaasa. Need pirnid on m?eldud ainult showautodel kasutamiseks.
Kokkuv?tteks v?ib n?ha et HID kitide turg on ?sna reguleerimata mis kasutab ?ra inimeste teadmatust valgustusest ja selle t?ttu on soovitatav kasutada OEM komponente nende standardite ja kvaliteedi t?ttu.
M?ned filmid Hella poolt mida v?iks vaadata:
Halogen/Xenon
Bi-Xenon
Cornering Light
Bending Light
Adaptive Front/Lighting System
K?ik see jutt p?rineb http://www.hidplanet.com/forums foorumist. Teksti autoritelt on k?situd luba selle t?lkimiseks ja siin avaldamiseks. Osa teksist on ka p?rit http://faqlight.carpassion.info kus on veel palju muud infot lugemiseks. Tasapisi ?ritan huvitavamaid teemasid siia ?mber t?lkida.
K?ige selle kokkuv?tteks siis ka minu enda kommentaar. ?ldiselt rusikareegel on see, et reflektoriga tule sisse ?ra HID kiti pane. Enamus juhtudel l?heb valguskiire muster paigast ?ra, tekivad ?hot spotid? ja pimestatakse vastutulijaid. Enamus projektoriga tulesid suudavad enamv?hem normaalselt valguse ?ra jaotada ilma et vastutulijad pimedaks j??ksid. Niiet jah, seal p?him?tteliselt on neid v?imalik kasutada. Eestis j?llegi peab olema automaatne tulede k?rguse regulaator (ei ole see nupp salongist millest saab tulesid ?les/alla liigutada) ning tulede pesurid.
Kuid, nii reflektor tule puhul kui ka projektoriga tule puhul j??b HID kiti kasutamise puhul tulemus ikka tunduvalt alla tehasest tulnud xenon tulede. Miks selline erinevus tuleb on n?iteks sellest, et halogen pirni puhul tuleb see v?henegi valgus jaotada v?imalikult tee keskele, et k?ige paremini oleks valgustatud tee keskmine osa. Xenon pirnid on tuduvalt valgemad ning on sellep?rast jaotatud ?htlaselt nii tee keskele kui ka k?lgedele. Ning nagu eelnevas tekstis ka kirjas siis on nende kahe erineva pirni t??p?him?te t?iesti erinev. Idee oleks sama nagu mina(l?hin?gelik) kasutaksin oma vanaema lugemisprille.
?ldiselt USA?s kui ka mujal maailmas on ?sna eduliselt levima hakanud selline tegevus nagu ?retrofitting?. Eestikeeles oleks selle vaste siis j?relpaigaldamine. Idee on siis selline, et kasutatakse OEM luupe, ballasteid ja pirne ning ehitatakse need olemasolevate asemele (enamasti ka reflektor tulede asemele). Tulemuseks on ?htlaselt jaotatud valgus mis on teravalt ja korrektselt ?ra l?igatud, tunduvalt valgem ning turvalisem nii endale kui ka kaasliiklejatele. Kui googeldada xenon retrofitting siis peaks piisavalt vasteid ka tulema erinevatest foorumitest koos pildimaterjalidega ja ?petustega.
Mina ostin endale kah alguses xenon kiti (8000k kusjuures

eBays on k?vasti m??gil neid erinevaid projektoreid, ballasteid jne. Kitide hinnad on n??d k?ll alla l?inud k?vasti, kuid ma usun et see lisainvesteering ja t?? projektorite paigaldamise n?ol tasub ennast kindlasti ?ra. Erinevatel projektoritel on kah suur vahe, parimateks l?hituli xenon luupideks peetakse Honda S2000 luupe. Parimad bi-xenonid aga Acura TL pealt p?rit, samuti on ?sna head Infinity FX omad ja Lexuse SC430 ja paljud teised. Kel huvi asja vastu siis soovitan lugeda hidplanet.com foorumit. Seal on v?ga suurtes kogustes pildimaterjali, selgitavat teksti jne. Foorumit enne lugeda ei saa kui peab registreerima.
Kellel on veel k?simusi kas siis konkreetsemalt selle j?relpaigalduse ja projektorite koha pealt v?i siis ?le?ldisemalt xenonite kohta siis v?ib siia teemasse oma k?simused postitada. Saaks nende p?hjal siis seda postitust siin muuta ja t?iustada mis inimestele segaseks on j??nud.
Paar videot HID kitidest:
http://www.youtube.com/watch?v=W4RdiDP0 ... ch=Hidding
http://www.youtube.com/watch?v=bcnfAUWp ... ch=Hidding
Natuke terminoloogiast kah. Projektorite nimetused on tulnud sellest, et mis auto peal on teda esimesena kasutatud. N?iteks on SC430 just sellise nimetusega kuna p?rineb Lexus SC430 pealt ning on valguskiirega mida pole varem n?htud. Sama jutt kehtib S2000 kohta jne. Audidel n?iteks on RS6 projektor, kuna bi-xenon tuli esmalt kasutusele RS6'ga 2003 aasta. (tegelt vist veits varem juba, aga seal ameerikas on need asjad natuke nihkega).
Ja l?petuseks m?ned pildid kuidas n?eb v?lja ?ks edukalt l?puni viidud xenon j?relpaigaldus ning kuidas n?eb v?lja mitte nii v?ga ?nnestunud HID kiti paigaldus:
?leval on Lexus SC430+selge klaasiga l??ts, all on MB E55 projektor, ehk siis sama mis on uue A6 sees ja ka paljude bemaritel jne. (m?lemad on loomiliult xenon projektorid, lihtsalt see E55 paistab maru h?dine selle SC430 k?rval v?lja


S2000 projektor Subarule paigaldatud, nagu ka pildil kirjas



J?lle SC430(siin on originaal luubiga, peaks olema h?gune luup mitte selge). Minu isiklikud lemmikud. Prakselt vist k?ige laiemad ja heledamad projektorid. S2000 on p?him?tteliselt samav??rne.


Ja siin siis HID kit Chrysler Neonil:



Ja l?petuseks ?ks p?ris hea v?rdlus OEM xenonite ja Kiti vahel:
2005.a. Mercedes Benz C klass OEM Xenonitega:


1993 Honda Accord JDM headlights ja HID kit:


02.01.09: Lisasin infot D1S pirnide kohta.
[Edited on 2-1-2009 by blade]
[Edited on 2-1-2009 by blade]
[Edited on 2-1-2009 by blade]
[Edited on 2-1-2009 by blade]
[Edited on 2-1-2009 by blade]