
○ Registriandmete muutmine
Seega, kui panna autole teine mootor, mida on samale keretüübile tehasest paigaldatud, tuleb enne Maanteeameti büroosse minekut käia tehnokontrollis (Tallinnas, Mäepealse tänava büroo juures). Seal vaadatakse asi üle, antakse muudatuste kohta dokument, mis tuleb büroos koos registriandmete muutmise taotlusega esitada.(2) Registriandmete muutmiseks peab maastikusõiduki omanik, tema esindaja või muu õigustatud isik esitama Maanteeametile nõuetekohase taotluse viie tööpäeva jooksul arvates andmete muutumisest.
(3) Kui muutuvad sõiduki andmed, peab registriandmete muutmiseks esitama maastikusõiduki kontrollimiseks Maanteeametile.
Sisuliselt ei ole see ümberehitus! Minu enda kogemuse põhjal: taotlus "asendusmootori paigaldamiseks" ning vastavalt taotlusele väljastatud luba oli see, millega büroosse dokumentide vahetust vormistama minna.
○ Ümberehitus
Ümberehituse olemust näitav dokument - (ma ise lisaksin kõikvõimalikud materjalid ja info selle kohta, mida teha tahan) näiteks oluliselt võimsama mootori paigaldamisel peab ka täiustama pidurisüsteemi, siis sobiks avaldusele lisada andmed uute piduriosade kohta (ehk millised uued pidurid on ning ka seda, et just need on ette nähtud tootja poolt sellise mootori kasutamisel). Samas kui on plaanis suuremad muudatused, nt mootorikinnituste muutmine, tuleks lisada uue mootorikinnituse joonised ja tugevusarvutused.§ 10. Nõuded sõiduki ümberehituseks ja selle kinnitus
(1) Ümberehitatud sõiduk peab vastama kehtivatele tehnonõuetele. Nõudeid rakendatakse lähtuvalt sõiduki esmaregistreerimise ajast.
(2) Sõiduki omanik peab sõiduki ümberehitamiseks esitama ARK-le sellekohase avalduse, sõiduki registreerimistunnistuse ja ümberehituse olemust näitavad dokumendid.
See viimane lause on kindlasti paljude jaoks midagi uut. Samas Maanteeametil on selline õigus ja kui nad peaksid oma õigust kasutama, siis tuleb lihtsalt Volkswagen AG'lt küsida, kas näiteks tohib Golf 2 peale VR6 mootori panna ja seda ka edaspidi ikka Volkswageniks nimetada(2) /---/ Pidurisüsteemi või juhtimisseadmete ümberehitust võivad teostada ainult sõiduki valmistaja või tema ametlik esindaja, kes peab kinnitama, et tema poolt ümberehitatud sõiduk vastab kehtivatele nõuetele.
(3) ARK või tema poolt tunnustatud ekspert kontrollib pärast ümberehituse teostamist ümberehituseks loa saanud sõiduki vastavust kehtivatele tehnonõuetele. Enne sõiduki ümberehitamist võib ARK nõuda ümberehitajalt sõiduki valmistajatehase sellekohast luba ja ka valmistajatehase firmamärgi kasutamise nõusolekut.

Nõuetele vastavust kontrollib Maanteeamet, kes võib kaasata ka eksperte (asutused/nimed on Maanteeameti kodulehel ka). Minu teada tehakse seda ainult Tallinnas Mäepealse büroo juures olevas tehnokontrollis.(4) Kui kontrollimise tulemusena tehakse kindlaks, et ümberehitatud sõiduk vastab nõuetele, vormistatakse § 4 lõike 1 punktis 2 nimetatud sõidukile ümberehitus.
Tüübikinnituse teemat pole ma veel nii palju uurinud... sellega tekkisid mul endal ka küsimused. Kas näiteks Golf 2'le saaks ise paigaldada Golf 3 (vms) pealt pärit sillaosi ja pidureid, näiteks seoses VR6 mootoriga. Sest seaduse järgi on roolisüsteem ning pidurisüsteem need, mida ise ümber ehitada ei tohi. Ilmselt läheks ka 1:1 vahetatavate ("bolt-on") osade puhul siiski see ümberehituse alla. Oleks ka huvitav teada, kas Saksa Auto AS (ja teised VW edasimüüjad Eestis) on Volkswageni ametlik esindaja või ei... eks seda võib neilt millalgi küsida. Kui on, siis saab vajadusel kasvõi neil lasta pidurite vahetus teha(5) Ümberehituseks ei loeta:
1) agregaatide, osade, seadmete ja süsteemide vahetamist, kui need kuuluvad samale sõidukitüübi versioonile;
2) sõidukile lisaseadmete ja varustuse lisamist (nt kliimaseade, lisapidurituled, allasõidutõkked), kui sellega ei muutu sõiduki tüübikinnitusega määratud andmed ja kui nende lisamine ei ole vastuolus kehtivate tehnonõuetega.

Lõpuks (hetkel), põhiline asi, miks teema tegin:
Unustage palun need protsendid ära, kui jutt on mingist "tavalisest sõiduautost" mida tahetakse ümber ehitada, a la Golf 1 ja 2 vms. Kui mingile automudelile on tehase poolt valikus 2 mootorit olnud, näiteks 1.3 40 kW ja 2.0 90kW, siis võib sinna paigaldada ilma ümberehitusloata maksimaalselt 2 liitrise töömahuga ja 90kW võimsusega mootori. Ümberehituse korras jällegi võib olla see mootor ükskõik milline - need protsendid ei piira seaduse järgi siis mitte midagi.Kood 701. Üldnõuded
7) mootor peab vastama võimsuselt, pöördemomendilt, pöörete arvult, töömahult ja massilt valmistaja poolt sellele sõidukile ette nähtule. Erandina, kui valmistaja ei ole ette näinud erinevate mootorimudelite paigaldamist, on lubatud sõidukile ümberehituse korras paigaldada mootor, mille võimsuse erinevus ei ületa 30%, töömahu erinevus 20% ja massi erinevus 10% valmistaja poolt ette nähtust;
Hetkel vist kõik. Kui leian või keegi räägib siin veel midagi olulist, lisan juurde.
_________________
Osades tekstides on kirjas ARK, mis juba mõnda aega enam selliselt ei eksisteeri, mõelge sinna asemele ise Maanteeamet.
_________________
Allikad:
* Liiklusseadus
* Teede- ja Sideministri määrus "Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded"
* Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrus "Auto, mootorratta, mopeedi ja nende haagiste tüübikinnituse, üksiksõiduki kinnituse ja ümberehituse tingimused, nõuded ja kord"