Turbo liikumine

Jutud VW diiselmootorite teemadel.

Moderaatorid: etnies858, J.Aru, GTI, dellu

Vasta
.coZy
Huviline
Postitusi: 223
Liitunud: 24 Mär 2010, 16:50
Asukoht:

Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas .coZy »

Hoi!
Suvatsesin täna oma 1.9 tdi 66kw mootoril vaakumvoolikud ära vahetada. Limp mode kadunud.
Seoses sellega näppisin turbo otsast õhutoru maha ja katsusin loksu ning ajasin niisama näpuga ringi.
Millest tuleb minu küsimus - kui kergelt turbo peaks keerlema ? Pmt näpuga oli keeratav , aga ma kujutasin ette, et too propeller
peaks väga väga kergelt pöörlema .
Masin käima pannes (õhuvõtu toru küljest maas ) oli kenasti kuulda, et asi töötab. Seisma jättes ja paar sek hiljem tiivikut katsudes oli too kah paigal.
Kas ma kujutan endale asju ette ja turbo ei peaksi väga vabalt liikuma ?

Ette tänades

PS: vabandan totaka küsimuse eest, aga ei tea turbo hingeelust midagi :/
Viimati muutis argo, 05 Mai 2012, 00:57, muudetud 1 kord kokku.

Siim105
Huviline
Postitusi: 718
Liitunud: 19 Apr 2008, 23:09
Auto: Vw JettaTX Mk1, Golf LD Mk1
Asukoht: Räpina
Tänatud: 1 kord

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas Siim105 »

Minuteada turbo on liugelaagril, mida ei anna rull-laagriga võrreldagi. Ehk veeretakistus on suurem sest liugelaager ei ole kuulidel ja teda määrib õli. Õli tekitab omakorda takistust.
Parandage mind kui midagi valesti rääkisin.
Viimati muutis Siim105, 29 Apr 2012, 16:51, muudetud 1 kord kokku.
Lowly Gentleman
Welcome to my World. The World of Diesel.

copilot
Huviline
Postitusi: 4355
Liitunud: 22 Okt 2007, 16:33
Auto: VW Bora Highline 1,9 TDI 81kw AHF 99.a. / VW Bora 1,9 TDI PD 96kw ASZ 03.a.
Asukoht: Viljandi
Tänatud: 1 kord

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas copilot »

Siim105 kirjutas:Minuteada turbo on liugelaagril, mida ei anna rull-laagriga võrreldagi. Ehk veeretakistus on suurem sest liugelaager ei ole kuulidel ja teda määrib õli. Õli tekitab omakorda takistust.
Parandage mind kui midagi valesti rääkisin.

kui moto käima paned siis tekib õlisurvest turbo võlli ja pukside vahele õhuke nn õlikile mis siis ongi nn liugelaager vms. Kui nüüd moto väljas pole ka survet ja seega pole seda õlitust ja "õlikilet" mille peal see turbo võll saaks ilma takistuseta pöörelda st siis on see takistus palju väiksem kui ilma õlituseta ja sp ei keerlegi ta sul seal nagu kuullaagrite peal olev asi. Põhiline et kui sa nüüd seda turbiini keerutad ja proovid lõtkusid siis ei tohiks korpusesse käia st veidi vaja ka jõudu rakendada a la surud näppudega turbiini korpusesse ja vaatad kas käib vastu...katki ei lähe ta sul sest lappi andes lähevad pöörded päris suureks ja seal juba need turbiinile mõjuvad jõud päris suured.
ma nüüd ei mäleta kummatpidi lõtkuga see oli mida ei tohiks pmt üldse eriti näpuga tunda olla...vist oli see ristilõtk...mingi väike pikilõtk peaks vist olema lubatud. Samas olen ma näinud videot välismaisest foorumist kus isegi täiesti uuel OEM Garreti turbol olid päris korralikud ristilõtkud. Aga kui ei vilise imelikult, õli ei söö siis pole muretsemiseks põhjust.

Ja selle seisma jätmise kohta ongi sp soovitatav peale sõitu lasta kohapeal olenevalt sellest kas oled ennem veidi paarutanud v rahulikult sõitnud 30 sec kuni minut käia et turbo võtaks tuurid maha sest kui õlitus läinud aga tubiin ketrab veel 25 000 RPM v rohkemgi siis on varsti puksid ja vb ka võll kulunud. Arvan et see põhiline turbode surma põhjus...suht palju linnapildis näha nii sõiduautosid kui ka kaubikuid kus tullakse pmt madallennuga parklasse ja nii kui auto seisma pidurdatud ka kohe süüde välja...tavaliselt ennem parkimist antakse turbole veel 1 v 2 käiguga väike löök kah "tagumikku" nii et jah suht valus vaadata. Pole siis ime et turbod kestavad seal 50tkm vms ainult uutel masinatel.
Enda 81kw mis minu köes 3 aastat olnud on kogu selle aja jooksul õli rüübanud ja veidi liiga palju ning peale viimast rihma vahetust ütles remondimees et arvatavasti turbo see mis seda sööb...klapisääred head ja surved kah nagu tehasest välja tulnud motol ning suitsemise sümptomid viitavad nüüd ainult turbole sest klapisääred sai välistatud. Olen selle ikka omajagu hagu kah andnud st ikka mõnel korral nädalas seier punase ligi ja kestab senini teine sest ennem kui välja suretan vahet pole kui kiire mul on lasen 30 sec vähemalt kohal käia. Ainult et õli söömine käib närvidele ja peale üle öö seismist paari esimese kiirendusega taga olev väike sinine vine ei meeldi kah mitte. Aga suvel saab asja vast korda tehtud. :lol:
Viimati muutis copilot, 29 Apr 2012, 18:00, muudetud 2 korda kokku.
Diesel Power KEEPS ME GOING

hartsi
Huviline
Postitusi: 62
Liitunud: 02 Juun 2009, 11:50
Telefon: 53901498
Auto: B6 1,9tdi AVF
Asukoht:

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas hartsi »

copilot kirjutas: Ja selle seisma jätmise kohta ongi sp soovitatav peale sõitu lasta kohapeal olenevalt sellest kas oled ennem veidi paarutanud v rahulikult sõitnud 30 sec kuni minut käia et turbo võtaks tuurid maha sest kui õlitus läinud aga tubiin ketrab veel 25 000 RPM v rohkemgi siis on varsti puksid ja vb ka võll kulunud. Arvan et see põhiline turbode surma põhjus...suht palju linnapildis näha nii sõiduautosid kui ka kaubikuid kus tullakse pmt madallennuga parklasse ja nii kui auto seisma pidurdatud ka kohe süüde välja...tavaliselt ennem parkimist antakse turbole veel 1 v 2 käiguga väike löök kah "tagumikku" nii et jah suht valus vaadata. Pole siis ime et turbod kestavad seal 50tkm vms ainult uutel masinatel.
Siin kirjeldatud tegevus on siiski vajalik rohkem turbo jahutamiseks,....või mis?!

copilot
Huviline
Postitusi: 4355
Liitunud: 22 Okt 2007, 16:33
Auto: VW Bora Highline 1,9 TDI 81kw AHF 99.a. / VW Bora 1,9 TDI PD 96kw ASZ 03.a.
Asukoht: Viljandi
Tänatud: 1 kord

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas copilot »

hartsi kirjutas:
copilot kirjutas: Ja selle seisma jätmise kohta ongi sp soovitatav peale sõitu lasta kohapeal olenevalt sellest kas oled ennem veidi paarutanud v rahulikult sõitnud 30 sec kuni minut käia et turbo võtaks tuurid maha sest kui õlitus läinud aga tubiin ketrab veel 25 000 RPM v rohkemgi siis on varsti puksid ja vb ka võll kulunud. Arvan et see põhiline turbode surma põhjus...suht palju linnapildis näha nii sõiduautosid kui ka kaubikuid kus tullakse pmt madallennuga parklasse ja nii kui auto seisma pidurdatud ka kohe süüde välja...tavaliselt ennem parkimist antakse turbole veel 1 v 2 käiguga väike löök kah "tagumikku" nii et jah suht valus vaadata. Pole siis ime et turbod kestavad seal 50tkm vms ainult uutel masinatel.
Siin kirjeldatud tegevus on siiski vajalik rohkem turbo jahutamiseks,....või mis?!
See jahutamine on vb küll jah asi mis sellega kaasneb kui sa oled rallisõitja ja ajad oma masina turbo punaseks aga ennekõike on õlituse katkemine liialt suurtelt turbiini pööretelt probleemiks. Samuti kui panna talvistes tingimustes oma masin käima üle öö seisnuna tasub miskine paar-kolm minti lasta kah kohapeal käia et õli jõuaks soojeneda ja saavutaks parema voolavuse et tagada jällegi parem õlitus ja siiski kohe mitte tallama hakata. Ja teen seda ise kah alati st kui moto ikka päris maha jahtunud a la üle öö siis ikkagi panen auto käima ja teen ennem sõitu suitsu vms. Kui moto juba soe veidi siis pole vajadust. Pmt need kaks asja on elementaarsed ja esmased asjad mida jälgida turbodega autode puhul. Edasi tuleb õhufiltri õigeaegne vahetamine, õli ja õlifiltri õigeaegne vahetamine jne jne. Ning näiteks neid mootorit puhastavad õli sisse kallatavad lisandid tuleks üldse ära unustada(olenemata mis iganes pudrumägesid purgi peal kirjutatuna ka lubatakse) ja seda enam diisli puhul millel läbisõitu omajagu.

ja seda juttu ei räägi mitte mina omast "tarkusest" vaid inimesed kes nende turbode remondiga tegelevad päevast päeva nii et sinu väitega ma väga ei nõustuks.


PS! lihtsalt väiksed näpunäited teema algatajale, sest nagu ta ütles, ei ole tal turbo hingeelust mingit aimugi. :wink:
Viimati muutis copilot, 30 Apr 2012, 00:46, muudetud 1 kord kokku.
Diesel Power KEEPS ME GOING

.coZy
Huviline
Postitusi: 223
Liitunud: 24 Mär 2010, 16:50
Asukoht:

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas .coZy »

Tänan igasugu info eest ;)
Teemasse : uurides täna töökaaslaste käest sain teada, et tiivik peab ikka ülikergelt pöörlema. Pmt näpuga ajad keerlema ja ta jääb keerlema pikaks ajaks. + tuli mulle meelde M24-st VKM garaazi saade, kus seoses gtr'i turbode vahetusega paigaldati ka elektrkline õlipump mis peab peale süüte väljakeeramist mingi aja õlirõhku üleval hoidma - turbo tarvis.
Ok, see selleks. On siis selge et minu masina miniatuurne föön on omadega õhtul.
Mis Te arvate, kas arukam oleks lasta taastada turbo ( eeldusel, et tiivikud pole veel korpuses käinud) või osta uus? Äkki oskate midagi hindade kohta öelda?
Masinaks 1.9 tdi 66kw AHU mootor.
Ette tänades

[ Postitus tehtud iPhone'i kaudu ] Pilt

hartsi
Huviline
Postitusi: 62
Liitunud: 02 Juun 2009, 11:50
Telefon: 53901498
Auto: B6 1,9tdi AVF
Asukoht:

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas hartsi »

Siin tuleks vahet teha kuullaageritel ja puksidel töötaval turbol. Enamus siin klubis esindatud autodel on puksidel töötav turbo, mis jääb praktiliselt kohe seisma, kui mootori seiskad.
Kuullaagritel turbo käib peaaegu poolteist min. veel peale mootori seiskamist.http://www.youtube.com/watch?v=H1MryAt1dw8
Turbiini enneaegse surma põhjustab enamasti:
1.Vahetamata õli.
2. si** või vale õli.
3.Lekked rõhupoolel. (Turbiin kulub kiiresti ja võib kerida ennast pilbasteks.)
4. Kuumakahjustused.
(Diiselmootorit ilma koormuseta paarutades on see olematu oht, kuid koormatud mootori puhul peaks tubiinini enne mootori seiskamist ikkagi jahutama.)

.coZy
Huviline
Postitusi: 223
Liitunud: 24 Mär 2010, 16:50
Asukoht:

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas .coZy »

Järgmine update ;)
Kuna asi ei andnud rahu käisin kahes kohalikus autoteeninduses sama küsimusega - et kuidas peab vw 66 kw turbo käituma. Need sümptomid mida ma ette lugesin : et näpuga keerates ei jää keerlema, et pikiloksu ei ole vaid on risti ..ca 0,5-1 mm , 10k km jooksul hävitab ca 0,5-1 l õli - viitavad selgelt , et turbo on korras.
Niiet tekitasin ise endale teadmatusest paanikat ;)

Noh, kui sellest topicust muud tolku pole, siis vast järgmine minusugune turbodes_juhm saab mingitki infot siit :)

[ Postitus tehtud iPhone'i kaudu ] Pilt

tobimarg
Huviline
Postitusi: 1970
Liitunud: 02 Dets 2005, 11:37
Auto: VW Passat B8.5 Executive
Asukoht: Tallinn-Rakvere
Tänanud: 140 korda
Tänatud: 39 korda

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas tobimarg »

Sellest, kas turbo töötab saab ikka väga hästi aru ka. Turbomootoril (mis ei ole imeväikse turboga või mitme turboga) saab ikka üsna selgelt turbo rakendumise hetkest aru, vääne lajatab selga ja auto lendab edasi. Kui turbo täitsa kinni oleks siis oleks auto täitsa tuim ja tahmalont taga. Parima pildi annaks antud juhul turbo rõhu anduri (MAP sensor) näidu kuvamine sõidu ajal diagnostika programmiga. Siis on kohe näha kuidas rõhk käitub, millal taha tuleb kui üldse tuleb.

.coZy
Huviline
Postitusi: 223
Liitunud: 24 Mär 2010, 16:50
Asukoht:

Re: Turbo liikumine

Lugemata postitus Postitas .coZy »

Turbo mittetöötamises polnud probleemi (tuleb välja, et probleem oli ainult minu peas ;) )
Pole eriti täpselt jälginud, aga kindlasti alla 2000 rpm'i (1800-1900 pakun) on isegi sellisel haledal lüpsikul,
nagu minu oma, tõmbes tuntav vahe. See on siis hetk kui föön piisavalt õhku peale puhkuma hakkab.

Vasta

Mine “Diislid”