Tegelikult juba eelmine talv jändasin selle probleemiga aga alles paar päeva tagasi viskas mul lõplikult üle see räigelt uduste akendega sõitmine ja pidev klaaside lapiga nühkimine, et midagi üldse välja näeks. Olin eelnevalt netis ringi vaadanud ja selgeks saanud, et suure tõenäosusega salongiradikas lekib kuskilt ja vajaks seega vahetamist. Kuna autode tehnilise poolega väga sina peal pole ja loetu põhjal tundus antud ettevõtmine parajalt aukartust äratav tegevus olema siis sai seda pikalt edasi lükatud, kuni siis nüüd ikkagi toimetamiseks läks.
Õpetuse otsustasin kirjutada seetõttu, et ehk siis kellelgi teisel lihtsam kes tulevikus ka selle probleemiga tegelema peab. Inglisekeelseid õpetusi oli muidugi veebis mitmeid kuid enamasti oli neis kas osa või kõik pildid nüüdseks puudu või polnud minu arust piisava täpsuse või selgusega asju lahti seletatud ning põhjalikku eestikeelset varianti ma üldse ei leidnud.
Kogu järgnev jutt on siis minu golfi näitel - automaat käigukast, ilma konditsioneerita, ilma kundepoolse õhkpadjata, eesmiste istmete soendusega - rohkem ei tulnud hetkel pähe mis antud protseduuri puhul võiks rolli mängida. Kel on midagi teistmoodi võiks rääkida millised sammud eesmärgi saavutamiseks lisandusid, millised ära jäid või mis erinev oli. Kui kuskil jama ajan või terminitega puusse panin, võiks sellele samuti tähelepanu juhtida.
Soovitan soojalt kõik lahti ühendatavad juhtmed ja pistikud ära märgistada, siis lihtsam pärast kõike tagasi kokku panna. Mina organiseerisin samal eesmärgil veidi ka eemaldatavaid polte ja mutreid.
Piltidel on poldid, mutrid või muud elemendid mis vaja eemaldada ümbritsetud või tähistatud punaste ringidega.
Alustame kapoti alt:
* võta akult juhtmed maha
* eemalda klaasipühkijate varte kinnitusi katvad plastikust katted
* keera nr 13 padruniga lahti nende alt välja tulnud mutrid
* klaasipühkijate varred saab kätte neid loksutades ja üles tõmmates
* seejärel tuleb lahti keerata vihmarenni kinni hoidvad 7 plastmassist kruvi mis on jube õrnad ja mille peadel on väga lihtne nurgad maha keerata. Toimetasin seega ettevaatlikult ja mina võtsin appi vana kahvli mille surusin kruvi pea alla, et seda lahti keeramise ajal siis üles kangutada
* libista lahti või võta ära eelmise punkti esimesel pildil samuti tähistatud vihmarenni kaht poolt koos hoidev klamber ja eemalda auto armatuuriga paralleelselt jooksev kummist tihend
* eemalda mõlemad vihmarenni pooled, juhi pool nurgas võib mõni kaabel joosta läbi renni küljes olevast "klambrist" - need tuleks siis sealt vahelt ära võtta
* kuna mul polnud seda vigurvändast painduvat vahelüli/pikendust narrele siis pidin armatuuri kinni hoidvatele kinnitustele ligi pääsemiseks ka aknapühkijate hoovastiku ära võtma, selleks tuleb lahti ühendada pühkijate mootorisse jooksev juhe (lihtsalt pistik välja tõmmata) ja lahti keerata 2 polti ja 1 mutter - kõik nr 10
* eemalda nüüd juurdepääsetavas vaheseinas juhi pool asuvad 2 nr 10 mutrit (kui võtad ainult armatuuri välja ja salongiradikas huvi ei paku siis tuleb lahti keerata vaid ülemine mutter)
* keera lahti kundepoolne armatuuri kinni hoidev nr 10 mutter
* edasi keera lahti tulemüürist hetkel vasakule (kunde poole) jääv nr 10 mutter ning sellest niiöelda loode suunas jääv nr 13 polt (kui vaid armatuuri kätte vaja saada siis jäta see samm vahele)
* mootoriruumis on nüüd jäänud vaid eemaldada 2 nr 10 mutrit mis jäävad tulemüüris aku poole ning on väikeste väljalõigete all peidus (kui vaid armatuuri kätte vaja saada siis jäta see samm vahele)
* ühenda lahti samuti eelmisel pildil tähistatud salongiradikasse jooksvad 2 toru, torude kõrguse ja asendi tõttu jookseb sealt jahutusvedelikku välja marginaalselt (kui vaid armatuuri kätte vaja saada siis jäta see samm vahele)
Edasi liigume salongi:
* kruvikeeraja abil kergelt kangutades eemalda ja ühenda lahti plastik-kate kus asub õhkpadja ja/või muud lambikesed
* näpu või taas kruvikeerajaga saab nüüd külje peal plastikust naga vajutades kätte tulede lüliti
* keera lahti õhukanali nurkades asuvad 4 kruvi
* kruvikeerajaga saab kätte ka paremal pool spidoplokki paikneva istmesoenduse lüliti, kui masinal istmesoendus puudub siis on seal lihtsalt plastik-kate
* eelmises punktis kirjeldatud lüliti või katte alt tuleb välja taas üks kruvi mis nüüd siis tuleks eemaldada
* käte abil tõmba välja spidoplokki ümber olev plastmassist korpus
* eemalda nüüd vabanenud vasak õhukanal
* keera lahti kelladeploki külgedel paiknevad 2 kruvi, ühenda lahti juhe ja võta plokk välja
* kruvikeerajaga kanguta lahti armatuuris paikneva vasaku kõlari kate
* tõmba välja ja ühenda kõlar lahti
* võta kaitsmeteploki eest ära seda kattev luuk
* eemalda käe või kruvikaga sellest pisut ülesse poole jääv plastist liist
* eemalda sealt välja tulnud 2 kruvi ning sama detaili küljest alt nurkadest samuti 2 kruvi
Mulle tundub, et rooli pole kohustuslik ära võtta sest konkreetselt kinni ta ei hoia midagi, küll aga tekib siis normaalselt toimetamiseks arvestataval määral ruumi juurde.
* rooli eemaldamiseks keera lahti 2 kruvi roolisammast ümbritsevas plastikus ning tõmba ülemist poolt üles ning alumist poolt alla, et need teineteisest eralduksid
* edasi keera jällegi lahti 2 kuuskant võtit vajavat polti rooli tagumisel küljel - need hoiavad rooli küljes õhkpatja
* tõmba lihtsalt veidi enda poole ja ühenda lahti õhkpadi (kui mitte muudel põhjustel siis nüüd kindlasti olgu igaks juhuks eelnevalt lahti ühendatud ka aku otsad)
* eemalda nr 24 padruniga rooli kinni hoidev mutter ja rool ise, ära unusta ka rooli asendit markeerida!
* keera välja 3 kruvi mis hoiavad kinni suunatulede ja aknapesuri juhtkange
* et kangid kätte saada ühenda lahti kõik kangide külge minevad juhtmed ja tõmba kange enda poole
* siis kunde poole liikudes, kindalaeka seest laest leiad 2 kruvi mis on vaja eemaldada
* kindalaeka all oleval plastmassist detailil on kummagis nurgas 1 kruvi mis tuleb eemaldada
* eemalda 3 kruvi mis on suunaga üles kindalaeka poole
* peale plastiku eemaldamist tulevad välja 3 nr 8 polti mis hoiavad kindalaegast kinni
* edasi võta välja raadio ja eemaldada kruvikeeraja plast-kate mis jääb raadiost paremale
* keera lahti 3 kruvi mis hoiavad kinni vente kus asub ka raadio
* kruvikeerajaga eemalda parema kõlari kate
* võta välja ja ühenda lahti armatuuris asuv parem kõlar
* keera lahti paremat õhukanalit kinni hoidvad 2 kruvi
* jällegi kruvika abil võta eest ära HVAC nuppude esine iluliist
* siis tuleb lahti keerata kogu paneeli kinni hoidvad 6 kruvi ja tagumiselt küljelt lahti ühendada kõik pistikud (kõige tülikam neist on obd2 port)
Minu masin on automaat käigukastiga, aga enamusel kel pigem manuaal on tegevus analoogne.
* kuuskant võtmega keera lahti käigukangi nuppu kinni hoidev kruvi
* kruvikeerajaga kanguta lahti käigukangi ümbritsev plastik
* sealt alt tulevad välja 2 plastikust nr 10 mutrit mis nüüd on vaja eemaldada
* ees mõlemal pool keskkonsooli on samuti 2 kruvi mis peavad välja tulema (teisel pildil samuti nähtavaid väiksemaid kruve ei tohiks teistel olla - pakun, et need on mu isa poolt sinna kunagi keeratud mingil põhjusel)
* siis tõmba lihtsalt üles ja võta välja tagumistele sõitjatele mõeldud tuhatoos
* eemalda selle alt välja tulnud 2 kruvi ja päästa lahti plastik millest käsipiduri hoob läbi on, kui plastikut niisama kätte ei saa peab kässari kangi lahti võtma, see kinnitub kere külge 2 nr 13 mutriga
* käsipiduri ees on samuti üks nr 10 plastmutter mille peab lahti keerama
* võta välja keskkonsooli esimene osa
* keera nr 8 padruniga lahti armatuuri kinni hoidvad 8 polti
* ühenda lahti kõik vajalikud juhtmed, võta need ka armatuuri küljes olevate plastikust klambrite vahelt ära ning eemalda armatuur
Kui eesmärk oli autost armatuur välja võtta siis nüüd edasi pole mõtet enam lugeda, see lõbu jäägu salongirandika vahetajatele

* eemalda torx t45 padruniga kummalgi küljel uste kohtades asuvad 2 polti
* jahutuse ja ahju süsteemi mille sees salongiradikas asub takistab kätte saamast raudtala millele ka armatuur suures osas kinnitus. Mulle jäi mulje, et selle tala piisavalt eemale tirimiseks ja tala otstes asuvate salongiplastikute mitte rikkumiseks on omakorda vaja viimased eemaldada. Võimalik, et saab hakkama ka ainult parema külje eemaldamisega või jätta see üldse tegemata aga kuna see polnud raske, võtsin mina siiski mõlemad pooled igaks juhuks küljest. Alumise liistu eemaldamiseks keera välja B piilari alumises osas olev plastmassist kruvi
* kruvikeeraja abil saab kätte plastdetaili mis katab turvavöö ülemist kinnitust
* sealt alt tuleb nähtavale kruvi mis hoiab kinni A piilari liistu, keera see lahti
* näppudega uste vahelise posti poolt ettepoole liikudes või ka lihtsalt kruvikaga saab selle A piilari plastiku ka ära
* keera lahti jalgade juurde jäävat detaili kinni hoidev kruvi ja eemalda plastik
Juhi poolel käib kõik täpselt sama moodi, ainuke lisa liigutus on kapoti avamise hoova eemaldamine, seda hoiavad kinni 2 kruvi.
* kunde pool ühenda lahti veel ukse sisse minev eestpoolt niiöelda kolmandas reas olev suurem pistik ja/või vajadusel ka teised ühendused
* keera nr 13 padruniga lahti 4 polti mis hoiavad keskkonsooli eesosas asuvat metallist toetust
* nr 6 padruniga saab kätte ka keskkonsooli eesosas olevad 2 L-kujulist plastmassist õhukanali elementi
* edasi tuleks nr 10 padruniga ära võtta rooli kinnituskohast allapoole jäävad 2 mutrit - alumise küljes on maandusjuhe, lisaks on pildi alumises osas näha svammi mis tuleb ka ära võtta
* seejärel keera nr 13 padruniga lahti roolisamba taha paremale poole jääv polt mida silmaga eest näha pole
* sama tuleb teha ka eelnevast poldist vasakule, roolisamba taha jääva peidus oleva poldiga
Nüüd on edasi tegutsemiseks kaks varianti. Esimene neist oleks roolisammast suure raudtala külge kinnitavate poltide peadesse viilida või meisliga taguda sisse sooned ja ehk õnnestub selliselt nad välja keerata. Aga nagu ma mõnest kohast lugesin siis väga edukad need katsed reeglina polnud ja pigem puuriti ikkagi eelnimetatud poldid lõpuks lihtsalt katki - see tähendab aga muidugi uute asendusdetailide hankimist. Teine tee on aga roolivarda alt lahti ühendamine mis tundus minule loogilisem ja ka lihtsam.
* roolivarda alumisele otsale ligi pääsemiseks tuleb sealt eemaldada plastikust kate, kinnitusi on vaid 1 ja seda tuleb lahti saamiseks lihtsalt 90 kraadi keerata
* edasi siis keera nr 13 padruniga lahti roolivarda ühendust kinni hoidev polt (teisel pildil näha auk millest see läbi on), 13 lehtvõtmega pidin teiselt poolt ka mutrit kinni hoidma ja kindlasti ära unusta ka täpset rooli asendit seal all markeerida
* keera lahti gaasipedaali kõrval olev plastikust kruvi
* eemalda valge umbes autoraadio koha taha jääv õhukanal, selleks keera lahti 2 nr 10 plastikust mutrit
* järgmisena eemalda sealt tagant välja tulnud kruvi ja sellega kinnituv plastikust detail
* järele on jäänud vaid vajadusel lahti ühendada juhtmed mis ehk ette jäävad
* Nüüd peaks lõpuks olema ruumi toimetada ja see raudtala piisavalt palju eemale liikuma (sikuta seda enda poole), et samal ajal on võimalik salongiradikat ülespoole oma pesast välja tõmmata
Palju õnne, radikas on käes! Uus sisse ja siis vaja kõik tagurpidi jälle kokku panna.
Pilt siis ka minu radikast mille nurk oligi puruks. Lekkiva radiaatori alla nõgusasse kohta oli jahutusvedelikust väike bassein moodustunud seega pole ime, et kui enne soojenduse sisse lülitasin siis aknad hetkega rasvase uduga kattusid.
Väike emotsioon ka peale tehtud tööd:
► Näita Spoilerit
Mis salongiradikasse puutub siis nagu ka teised inimesed internetis soovitan igal juhul osta normaalse firma detaili ja mitte 15 euri plekkiva käki mida siis paari kuu pärast jälle vahetama peaks hakkama. A-osa on Behr (Hella) toodang ja maksma läks mulle 43 eurot. Uuel radikal oli all otsas mingisugune plastikust kate vms millega koos aga radikas oma pessa ei mahtunud ja seega jätsin selle kasutamata. Netist loetu põhjal ei olevat see ebanormaalne nähtus, ka karbil olnud kirjade järgi on see radikas universaalne ja läheb peale erinevatele VAG grupi sõidukitele, ilmselt siis mõnel on seda plastmassist otsa tarvis. Mõni soovitas mainitud plastjupi asemel radika põhja ümber radikaga kaasas olnud kleepuva küljega svammiriba kleepida - minu tehasest koos autoga tulnud radikal polnud seal all ka mingit svammi seega jätsin nüüdki selle panemata. Kõik toimib selliselt mul nii nagu peab igatahes.
Peale salongiradiaatori enda võiks nüüd kui pool autot ja kogu see jahutuse ning ahju süsteem lahti on korda teha ka seal sees mitmes kohas olevad klapid millelt suure tõenäosusega svamm lihtsalt ära mädanenud on. Mul endal olid svammid kõik veel viisakad, aga muidu panevad inimesed sinna jällegi seda isekleepuvat svammi või siis kasutavad kuumust taluvat teipi.
Tahan veel ära märkida, et tegin kogu selle jama üksinda läbi, ainult armatuuri välja ja sisse tõstes kasutasin abikäsi. Ehk siis kuna ma üldiselt auto asjades väga pädev pole siis peaks tegelikult see ettevõtmine kõigile jõukohane olema, lihtsalt tahtmist ja kannatust peab olema. Suureks abiks on kindlasti kõikide juhtmete/pistikute markeerimine ja välja keeratavate poltide ning mutrite organiseerimine. Aega kulus mul kõige lahti võtmiseks umbes 8 tundi ja kokku panemiseks teist sama palju, pikemalt jäin tunniks toppama vaid roolivarda uuesti ühendamise juurde (haige süsteem on seal varda otsas), kuid seda siis tegelikult ainult algse asendi markeerimisel tehtud kala tõttu.
Igatahes edu!
