Milline kaitse voolujuhtmele?
Moderaatorid: etnies858, J.Aru, GTI, dellu
Milline kaitse voolujuhtmele?
Küsimus siis selline, kui mul on helivõimendi millel on kaitse 30A, siis millise kaitsme pean ma voolujuhtmele panema?
Viimati muutis argo, 14 Mär 2012, 07:34, muudetud 1 kord kokku.
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Aga kui sama panna ja tekibki lühis, siis jõuab ta teoorias võimuni ju?
-
- Huviline
- Postitusi: 281
- Liitunud: 08 Sept 2010, 23:03
- Telefon: 53067590
- Auto: Vento TD
- Asukoht: Ida-Virumaa
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Sa kardad et lühis tekib kaitsme ja võimu vahel? Seljuhul läheb kaitse momendiga läbi...
- R36
- Tunnustatud
- Postitusi: 8002
- Liitunud: 02 Mär 2009, 15:53
- Skype: magnake
- Auto: VW GOLF MKV 2.0TDI 4Motion MY07 VW CADDY 1.6TDI MY2013
- Asukoht: Võru-TARTU
- Tänanud: 42 korda
- Tänatud: 197 korda
- Kontakt:
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Ma küll ei jaga füüsikast palju kuid lühis tekkib ju + ja - vahel. Peajuhtmele läheb ju suurem kaitse kui võimule. Võimu kaitse kaitseb võimu ja juhtme oma juhet. minu 20mm2 juhtme(kui nüüd õieti läbimõõtu mäletan) on 60A ja võimul 30A
stefeli.ee - Hobiprojekt - VW/AUDI/SKODA/SEAT CarPlay/ODIS/Immobilisaatorid/Komponendikaitse/SVM jne...... Magnus
-
- Veteran
- Postitusi: 896
- Liitunud: 19 Dets 2008, 19:47
- Telefon: 56902793
- Auto: '88 JETTA
- Asukoht: Hellfield
- Kontakt:
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Voolujuhtme kaitsmel pole minu teada võimendi endaga eriti pistmist... see juhuks, kui voolujuhe kuskil vastu keret peaks minema (võimendit selline lühis ei mõjuta... piltlikult öeldes liigub vool mööda kõige lühemat ringi ju lihtsalt). Kaablile piisab samasugusest nagu võimendil, vähem vast ei tasu panna. Kui kaablile paned veidi "tugevama" kaitsme, siis võimendit see eriti ei mõjuta, kui + ja kere vahel lühis tekib, siis läbi põleb see kaitse sul nagunii, sest aku voolutugevus on üsna "julm" ju 

"kunagi arvasin et Rako normulks vend a nüüd tuleb välja et selline lamelli enn et ohohohohhhoooo." -tito
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Ega ma olen elektroonika poole pealt täiesti blond, igaksjuhuks sai üle küsitud, ostan siis 30A kaitsme.
Aitähh abistamise eest!
Aitähh abistamise eest!
-
- Huviline
- Postitusi: 1328
- Liitunud: 03 Sept 2007, 22:24
- Telefon: 5176554
- Auto: Audi a4 1,9TDi Quattro VW Golf I Cabri turbo
- Asukoht: Pärnu
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Sõbraga arutasin veits, tema küsis kui jäme juhe üldse on? Tsiteerin teda veits. Kui mingi 16 on siis võiks ikka 80A kaitse olla. Sest no kui võim ei kannata on selle jaoks võimu kaitse mis õigel ajal vahele tuleb aga see voolujuhtme akupoolne kaitse selle pärast et kui selle 5m ulatuses mis enamusel kel ees akud ja vool pikalt taha läheb et kui selles vahemikus midagi lühisess läheb olgu siis paugu või mõne muu õnnetuse süüs siis et sekkuks see kaitse võid ju väiksema ka panna alati aga no kui tahad suuremat võimu vms ja no üldse ei ole mõtet panna ju väiksemat kui juhtmejämedus voolu tglt lubaks läbi lasta, siis kui võimendile panna suurem kaitse nn kahvelkaitse siis võivad asjad päris kurjaks minna
-
- Veteran
- Postitusi: 896
- Liitunud: 19 Dets 2008, 19:47
- Telefon: 56902793
- Auto: '88 JETTA
- Asukoht: Hellfield
- Kontakt:
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Sellisel juhul võiks ju kaitsme jätta üldse panematafreeser kirjutas:ja no üldse ei ole mõtet panna ju väiksemat kui juhtmejämedus voolu tglt lubaks läbi lasta,

Kaabli kaitsme väärtus peaks jääma siis võimendi max voolu vajaduse ja kaabli enda maksimaalse (mõistliku) piiri vahele, et see ei piiraks võimendi tööd ning samas ka täidaks oma eesmärki...
Edit: muidugi igasugused terminid võivad valed olla, aga "lihtne inimene" nagu mina, kes pole elektrivärki õppinud, saab ehk aru millest räägin
Viimati muutis Tanel, 14 Veebr 2011, 01:20, muudetud 1 kord kokku.
"kunagi arvasin et Rako normulks vend a nüüd tuleb välja et selline lamelli enn et ohohohohhhoooo." -tito
-
- Huviline
- Postitusi: 1676
- Liitunud: 18 Juul 2007, 19:07
- Telefon: 5214714
- Auto: G3, Sooda Oct (traktoore)
- Asukoht: viljandi
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
eile oli ka sellest juba korra juttu.
aga nüüd hoolega mõeldes tuleb panna juhtmele vastav kaitse.
kui juhe on võimeline läbi laskma 100A ja kui sinna panna 80A kaitse on asi väga hea väike reserv ka veel. lühisega suitseb ika kaitse läbi.
aga kui sa paned sellele samale 100A läbi laskvale juhtmele ette ainult 30A kaistme ja tarbijal on ees 30A siis teoorias jääb juhtme oma pisut lahjaks, sest et juhtme kaitsmest peab läbi minema võimule vajalik 30A + see mis juhtmesse natuke ära kaob
KOKKUVÕTE kui võim kasutab 25+A siis näiteks juhtmesse kaob 6A siis 30 kaitse on lahja. ja hakkab kiiresti ja tihti sulama.
samas katseta 30ga hiljem anna tugevamat lisada.
aga nüüd hoolega mõeldes tuleb panna juhtmele vastav kaitse.
kui juhe on võimeline läbi laskma 100A ja kui sinna panna 80A kaitse on asi väga hea väike reserv ka veel. lühisega suitseb ika kaitse läbi.
aga kui sa paned sellele samale 100A läbi laskvale juhtmele ette ainult 30A kaistme ja tarbijal on ees 30A siis teoorias jääb juhtme oma pisut lahjaks, sest et juhtme kaitsmest peab läbi minema võimule vajalik 30A + see mis juhtmesse natuke ära kaob
KOKKUVÕTE kui võim kasutab 25+A siis näiteks juhtmesse kaob 6A siis 30 kaitse on lahja. ja hakkab kiiresti ja tihti sulama.
samas katseta 30ga hiljem anna tugevamat lisada.
viljandi mölamies
- HawkHill
- Foorumi ja kodulehe admin
- Postitusi: 3360
- Liitunud: 03 Mai 2009, 23:51
- Telefon: 58043333
- Auto: VW CC Sport Plus
- Asukoht: Tallinn / Haapsalu
- Tänanud: 82 korda
- Tänatud: 56 korda
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Vaskkaabli jaoks peaks olema enamvähem niipalju kui vōib. Juhtmele lubatavast voolust saad ligikaudse ettekujutuse siit lingilt:
http://www.talger.ee/index.php?openmenu ... u=2&lang=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.talger.ee/index.php?openmenu ... u=2&lang=0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Veteran
- Postitusi: 1739
- Liitunud: 24 Apr 2005, 21:49
- Telefon: Kellel vaja see küsib!
- Skype: -
- Auto: Vw Bora
- Asukoht: Paide
- Tänanud: 9 korda
- Tänatud: 20 korda
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Mul võimendi toitekaablil üldse 20 mm2 ja 60 amp kaitse originaalis juba küljes
Viimati muutis VwBoy, 07 Mär 2011, 21:59, muudetud 1 kord kokku.
-
- Huviline
- Postitusi: 428
- Liitunud: 27 Juun 2006, 14:41
- Auto: BMW i4 M50
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 1 kord
- Tänatud: 18 korda
- Kontakt:
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Põhimõtteliselt on kõige olulisem see kuhu sa selle kaitsme paned
Siin on küll pikalt jahutud kaistmetest ja juhtidest ning mitte kordagi pole mainitud kus need kaitsmed vooluallika, juhi ja tarbija suhtes asetsevad
Kuna teema algataja ennast ausalt "blondiks" nimetas elektri alal, siis olgu mainitud, et esimene kaitse peab olema kohe peale vooluallikat - juhi ees. Mida kaugemal on kaitse vooluallikast, seda vähem on tal mõtet.
Üldiselt oleks viisakas juhtmestik vedada vastavalt tarbija voolutarbele, samuti ka kõik kaitsmed vastavalt tarbijale (loe: kaitse ja juhe on piisav tarbija korrektseks toimimiseks). Kui on kartus, et tulevikus muutub tarbija oluliselt "janusemaks", siis loomulikult võib juhe olla varuga - kaitsme paneks mina siiski juhtme algusesse vastavalt tarbijale. Miks? Ohutuse mõttes on iga üleliigne amper, mis juhtmest läbi lastakse, üleliigne risk. Kui tarbija maksimaalne voolutarve on 30A, siis mis mõttega peaks olema võimaldatud sellel juhtmel tekitada lühiühendus näiteks 100A vooluga .. lihtsalt selle pärast et "juhe ju kannatab 100A välja küll" ? Kui see 100A hakkab vaikselt kuskilt vastu auto keret käima, siis "keevitab" ta seal piisavalt, et auto põlema panna (jahh .. ei pea põlema minema .. aga võib). Samas kui 30A kaitse põleks juba oluliselt varem läbi ja tuleoht oleks antud tarbija puhul minimaalne.


Üldiselt oleks viisakas juhtmestik vedada vastavalt tarbija voolutarbele, samuti ka kõik kaitsmed vastavalt tarbijale (loe: kaitse ja juhe on piisav tarbija korrektseks toimimiseks). Kui on kartus, et tulevikus muutub tarbija oluliselt "janusemaks", siis loomulikult võib juhe olla varuga - kaitsme paneks mina siiski juhtme algusesse vastavalt tarbijale. Miks? Ohutuse mõttes on iga üleliigne amper, mis juhtmest läbi lastakse, üleliigne risk. Kui tarbija maksimaalne voolutarve on 30A, siis mis mõttega peaks olema võimaldatud sellel juhtmel tekitada lühiühendus näiteks 100A vooluga .. lihtsalt selle pärast et "juhe ju kannatab 100A välja küll" ? Kui see 100A hakkab vaikselt kuskilt vastu auto keret käima, siis "keevitab" ta seal piisavalt, et auto põlema panna (jahh .. ei pea põlema minema .. aga võib). Samas kui 30A kaitse põleks juba oluliselt varem läbi ja tuleoht oleks antud tarbija puhul minimaalne.
▇ ▅ █ ▅ ▇ ▂ ▃ ▁ ▁ ▅ ▃ ▅ ▅ ▄
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Kaitse saigi kohe peale vooluallikat paigaldatud, tsirka 15 cm akust. Point oli selles, et ega see 50A kaitse suureks ei jää kui voolujuhe 8mm ning võimendil 30A kaitse, kui voolujuhtmel otsustab isolatsioon katki minna ning vastu auto keret juhe minna?
4ratast, sinu postitusest loen ma välja, et polegi mõtet panna üleüldse suuremat kaitset kui 30A?
4ratast, sinu postitusest loen ma välja, et polegi mõtet panna üleüldse suuremat kaitset kui 30A?
Viimati muutis Villu, 09 Mär 2011, 00:28, muudetud 1 kord kokku.
-
- Huviline
- Postitusi: 428
- Liitunud: 27 Juun 2006, 14:41
- Auto: BMW i4 M50
- Asukoht: Tartu
- Tänanud: 1 kord
- Tänatud: 18 korda
- Kontakt:
Re: Milline kaitse voolujuhtmele?
Kui see juhe on sul ristlõike pindalaga 8 ruutmillimeetrit ja vask, siis selle kaabli kohta ütleb AWG standard nii:Villu kirjutas:Kaitse saigi kohe peale vooluallikat paigaldatud, tsirka 15 cm akust. Point oli selles, et ega see 50A kaitse suureks ei jää kui voolujuhe 8mm ning võimendil 30A kaitse, kui voolujuhtmel otsustab isolatsioon katki minna ning vastu auto keret juhe minna?
4ratast, sinu postitusest loen ma välja, et polegi mõtet panna üleüldse suuremat kaitset kui 30A?
tüüp: AWG 8
läbimõõt: 3.26 mm
ristlõike pindala: 8.36 mm²
takistus: 0.00206 oomi meetri kohta
lühisvool: umbes 10 sekundi jooksul kannatab voolu 470 A .. siis on asi sulanud
lühisvool: 1 sekundi jooksul kannatab voolu 2400 A .. siis on asi sulanud
lühisvool: 32 millisekundi jooksul kannatab voolu 13500 A .. siis on asi sulanud
installatsiooni vool: 16 A (see on vool, mis on lubatud antud juhtmest läbi lasta kui see juhe on veetud koos teiste juhtmetega VÄIKSES pundis)
Tehes väiksed arvutused, näitavad mu andmed, et sellest juhtmest 35A voolu läbi laskmisel tõuseb 4 meetrise juhtme korral juhtme pinnatemperatuur 13 kraadi võrra. 50A puhul tõuseb juhtme temperatuur 26 kraadi võrra. Samas lubatud MAKSIMUMI, ehk 16A korral tõuseb juhtme temperatuur vaid 3 kraadi. Kui me nüüd mõtleme, et väljas on 30 kraadi sooja, kapoti all on sooja ütleme 60 kraadi (töösooja mootori korral keset palavat suve .. valgusfoori taga tiksudes vms.) .. ja me laseme sellest juhtmest läbi voolu 50 A .. sellisel juhul on juhtme pinnatemperatuur juba 86 kraadi

Lühidalt kokku võttes: 50A kaitse 8 mm² vaskjuhtmele on vist paljuvõitu.
Reeglite järgi on ka 35A palju selle jaoks.
AGA kui sul on hoopis juhtme (vase) LÄBIMÕÕT 8mm .. siis on sootuks teine lugu

EDIT: Ups .. ma arvutasin ja rääkisin koguaeg 35 A voolust ..


Viimati muutis 4ratast, 09 Mär 2011, 09:32, muudetud 1 kord kokku.
▇ ▅ █ ▅ ▇ ▂ ▃ ▁ ▁ ▅ ▃ ▅ ▅ ▄